Iskolaigazgató,

Balsa

Debrecenben születtem 1959. december 19-én, dr. Kató Simonné Névtelen Eszter vagyok. Egyszerű munkás családból származom. Édesanyám Fekete Eszter varrónő, édesapám Névtelen Sándor fizikai munkás. Négyen vagyunk testvérek.

Általános iskolámat Hajdúhadházon végeztem el. Újfehértón érettségiztem. Tanári diplomámat a Nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskolán földrajz–testnevelés szakon 1982-ben szereztem.

1985-ben férjhez mentem. Férjem dr. Kató Simon, aki az ibrányi rendőrőrs parancsnoka. Két gyermekünk született. Simon 15 éves, Krisztián 12 éves. 1990-ben a család Ibrányban telepedett le. Tíz éven keresztül dolgoztam a helyi Árpád Fejedelem Általános és Művészeti Iskolában. A Balsai Általános Iskola és Óvoda közös igazgatású intézményt a 2000/2001-es tanévtől igazgatom. Ez a feladat nagy szakmai kihívást jelent számomra. Közben testnevelő tanári szakon és gyógytestnevelés szakon egyetemi diplomát szereztem a Magyar Testnevelési Egyetemen.

Az általános iskola és az óvoda közös igazgatású intézmény. Fenntartója Balsa község önkormányzata. Az óvoda 1991-ben vált el Gávavencsellőtől és lett önálló. 1996-tól a helyi általános iskola vezetése alá tartozik. Az óvodában egy vegyes óvodai csoport működik 30 fővel. A gyermekeket két óvodapedagógus és két szakképzett dajka látja el. Az óvoda dolgozói hosszú évek óta együtt dolgoznak, szakmailag felkészültek, egymást jól kiegészítve tevékenykednek a gyermekek érdekében. Szakmai munkánkat a Rétközi Óvodaszövetség segíti.

Az óvoda helyi nevelési programja a környezeti nevelésre épülő személyiségfejlesztő program. A komplex hatások érdekében változatos, egymásra épülő tevékenységeket szervezünk, amely a gyermek spontán érdeklődésére, kíváncsiságára, érzelmére és megismerési vágyaira támaszkodik. Nevelésünket környezetcentrikussá kívánjuk tenni, amelyben megjelennek a különböző nevelési területek, integrálódnak és sajátos kölcsönhatásban felerősítik egymást. Közvetítő elemként hozzájárul az anyanyelvi, irodalmi kommunikációs nevelés. Ezen keresztül megteremtjük a természet megismeréséhez, megóvásához az érzelmi állapotot, ezáltal közvetlen hozzájárulnak a gyermek környezeti neveléséhez, természetszerető, környezetbarát felnőtté válásához.

Az általános iskola 1990-ben visszanyerte önállóságát. Az iskola épülete a község központjában épült, jó földrajzi fekvésű, könnyen megközelíthető. Az iskolába nyolcvanegy tanuló jár, kis létszámú osztályok működnek.

A nevelő-oktató munkát tizenegy pedagógus látja el, a tantestület stabil. Iskolánk tagja a Rétközi Iskolaszövetségnek, amely jelentősen segíti szakmai munkánkat. Az alsó tagozat alapozó képzését nagy gyakorlattal rendelkező tanítók végzik. Felső tagozatos szakos ellátottságunk megfelelő. Szaktanáraink felkészültsége, szakmai tapasztalata biztosítéka az eredményes munkának.

Tanulóink részére napközi ellátást, igény szerint menzai ellátást biztosítunk. Iskolánkban angol nyelv tanítása folyik 3. osztálytól. Iskolánk büszkesége a számítógépterem, ahol a számítástechnikai ismereteket sajátíthatják el a tanulók. Speciális programmal segítjük a szociokulturális hátránnyal induló tanulókat. Felzárkóztatjuk a lassabban haladókat. Fejlesztjük, gondozzuk a tehetségeket. Részükre szakköröket indítunk, és versenylehetőséget biztosítunk. A mindennapi testnevelés feltételeit a kisméretű tornaszoba, a belső udvar és a községi sportpálya biztosítja.

A valós életre, a politikai demokrácia viszonyai közötti eligazodásra készíti fel tanítványainkat az iskola diákönkormányzata, ahol megtanulják saját életüket önmaguk szervezni, irányítani. Megtanulják az önkiszolgálást, egymás segítését, az együttműködés és a tolerancia fontosságát is. Iskolánk arra törekszik, hogy ünnepeink, rendezvényeink bensőségesek legyenek a gyerekeknek. A tanévnyitó, a farsang, a fenyőállítás, a karácsony, a gyermeknap és a ballagás eseményei emlékezetesek maradnak mindenki számára.

A szülők jelentős része támogatja, segíti munkánkat, abban érdekelt, hogy kisközségi iskolánk magas színvonalú oktatást, eredményes nevelőtevékenységet, színes és gazdag programkínálatot nyújtson. Iskolánk fontos pedagógiai alapelve a családias légkör megőrzése, a tanulók teljes személyiségfejlesztése. Fontosnak tartjuk a minőségbiztosítást. Intézményünkben a minőségbiztosítási tevékenységet a Comenius2000 Minőségfejlesztési Programiroda által ajánlott partnerközpontú működést szolgáló modell kidolgozásával szeretnénk megvalósítani. Szoros a kapcsolat a fenntartó önkormányzattal, amely iskolabarát gyakorlata révén erkölcsi és anyagi támogatást nyújt a közös irányítású intézménynek – összegezte személyes és szakmai indíttatását az igazgatónő.

Szabadidejében az igazgatónő aerobikozik, rekreációs programban vesz részt.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 15. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Szerző: Napkelet Népe  2012.07.13. 19:04